خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه قوانین خاص خود را دارد. اگر به دنبال خرید ملک در ترکیه هستید می بایستی قوانین لازم در خصوص خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی را بدانید. زیرا که بر اساس قوانین جدید خرید ملک در ترکیه شهروندان برخی از کشورها اجازه خرید و فروش ملک در ترکیه را ندارند. البته لازم به ذکر است که ایرانیان می توانند به راحتی اقدام به خرید و فروش ملک در ترکیه نمایند.
در برخی از شهرهای ترکیه مانند ازمیر و استانبول ، سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی بسیار زیادی صورت گرفته است که با سرعت در حال پیش روی هستند که این امر موجب رشد منطقه شده است و میتوان گفت چهره شهر را به صورت کلی عوض کرده اند. یکی از دلایل عمده موفق بودن ساخت و ساز در ترکیه ، ارزان بودن آن می باشد .به عنوان مثال قیمت خرید ملک در ترکیه نسبت به ایران بسیار بسیار ارزان تر است . اگر قصد خرید آپارتمان در ترکیه را دارید ، با قیمت بسیار مناسب خواهید توانست در استانبول ، آلانیا و آنتالیا آپارتمان مورد نظر خود را خریداری کنید که قیمت آن در مقایسه با موارد مشابه با ایران بسیار ارزان تر خواهد بود.

خرید خانه در ترکیه و گرفتن اقامت

تقریبا می توان گفت نزدیک به ۴ سال می باشد که شهروندان کشورهای دیگر می توانند با خرید خانه در ترکیه موفق به گرفتن اقامت این کشور شوند. برای اخذ اقامت بلند مدت ترکیه پس از خرید ملک، فرد موفق به اخذ اقامت دو ساله ترکیه می شود و بعد از حداقل پنج سال اقامت ممتد در ترکیه می تواند برای دریافت اقامت دایم اقدام نماید.
همان طور که ممکن است مطلع باشید اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید خانه برای خارجی هایی ممکن است که املاک و مستغلاتی را در ترکیه به حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار خریداری کرده باشند. که این افراد می توانند برای خود و خانواده شان در مدت شش ماه حق تابعیت ترکیه را اخذ کنند. به عبارت دیگر ، شما می توانید با خرید ملک در ترکیه ، یک سرمایه گذاری سودآور داشته باشید و شهروند ترکیه شوید.
نکته مهم: افراد خارجی که برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام به خرید ملک به ارزش 250 هزار دلار می نمایند تا سه سال حق فروش ملک مذکور را ندارند.

آمار خرید ملک در ترکیه

به دلیل شرایط ویژه ای که دولت ترکیه برای خرید املاک در ترکیه در نظر گرفته است به مانند اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه، شهروندان بسیاری از کشورهای همجوار ترکیه به دنبال اخذ شهروندی ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه به دنبال خرید خانه در ترکیه بوده اند. در این میان شهروندان ایرانی علاوه بر اخذ شهروندی در ترکیه به دنبال سرمایه گذاری در خارج از ایران به دلیل افت ارزش ریال بوده اند.
با نگاهی به آمار خرید و فروش ملک در ترکیه متوجه می شویم که شهروندان کشور عراق با خرید ۱۴۳۹ واحد مسکونی در ترکیه رتبه اول را به خود اختصاص داده اند . بعد از اتباع کشور عراق، شهروندان کشور ایران با خرید ۵۵۷ واحد مسکونی و بعد از ایران شهروندان کویت با خرید ۳۷۸ خانه و سپس آلمان با ۳۴۱ و روسیه ۳۳۶ واحد مسکونی رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
آماری که در بالا ذکر گردید مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی می گردد در حالی در سال ۲۰۱۹ این آمار به حداقل چند برابر رسیده است.

قوانین خرید ملک در ترکیه

بر اساس تبصره ۳۵ قانون املاک و اراضی ترکیه به شماره تصویب ۲۶۴۴ در ۱۸ می سال ۲۰۱۲ اتباع کشورهای خارجی(مگر کشورهایی که اتباع آن ها از خرید و فروش منع شده اند) می توانند با در نظر گرفتن و رعایت قوانین مربوطه نسبت به خرید ملک در ترکیه اقدام نمایند. در خصوص این که کدام کشورها در لیست ممنوعه قرار دارند می توانید به سایت سازمان ثبت و نقشه برداری اراضی ترکیه مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که اتباع کشورهای خارجی می توانند اقدام به خرید انواع ملک با استعلام از مراجع مربوطه اعم از تجاری؛ اداری؛ اراضی؛ مسکونی و … با هر مبلغی نمایند. و در این مورد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. البته در صورتی که اتباع خارجی زمینی خریداری نمایند و خواستار ساخت و ساز در آن باشند می بایستی طی دو سال اقدام به شروع ساخت پروژه نمایند.

قرارداد خرید ملک در ترکیه

بر اساس قوانین خرید ملک در ترکیه ؛ انتقال سند مالکیت تنها از طریق اوراق رسمی و ثبتی که توسط وکلای رسمی و یا خود شخص در دفاتر رسمی ثبت اسناد ملکی به امضاء رسیده باشد ممکن می گردد.
باید توجه داشته باشید که عقد قولنامه رسمی بین طرفین در دفتر مشاورین رسمی مقدور می باشد اما قبل از این که در دفتر اسناد رسمی؛ سازمان ثبت اسناد و املاک؛ ثبت گردد شما نمی توانید مالک ۱۰۰٪ ملک خریداری شده باشید. لذا به شما توصیه می شود در این خصوص دقت لازم را داشته باشید.

محدودیت های خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

  1. هر یک از اتباع خارجی در ترکیه می توانند تنها تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری نمایند.
  2. هیچ کدام از اتباع خارجی نمی توانند اراضی که در مناطق نظامی و امنیتی در جمهوری ترکیه واقع شده است را خریداری نمایند.
  3. اتباع خارجی فقط می توانند تا ۱۰٪ از ارضی و املاک هر ناحیه و یا شهر را خریداری کنند.

در برخی شرایط خرید ملک توسط اتباع خارجی در ترکیه ابطال می گردد به مانند:
  1. در صورتی که با خرید ملک موجب نقض قوانین جمهوری ترکیه شده باشید.
  2. در صورتی که ملک خریداری شده توسط مراجع و ارگان های مربوطه تایید نگردد.
  3. در صورتی که اتمام پرژه مورد نظر و یا ساخت ملک را در زمان مشخص شده به وزارت خانه اعلام نکنید.
  4. در صورتی که نتوانید پایان کار را بر اساس برنامه های قبلی تایید شده به وزارت خانه اعلام نمایید.
چاپ